ON TASARIM LTD. ŞTi.: ÇANAKKALE - TARİH - EKOLOJİ , YAŞAYAN TANIK KENT YIRTIKLARINI ONARIYOR | homify
ON TASARIM LTD. ŞTi.

ON TASARIM LTD. ŞTi.

ON TASARIM LTD. ŞTi.
ON TASARIM LTD. ŞTi.
Numara geçersiz. Lütfen ülke kodu, kod ve telefon numarasını kontrol edin.
Gönder' butonunu tıklayarak Gizlilik Politikası okuduğumu kabul ediyor ve paylaştığım bilgilerin talebime cevap verilebilmesi için kullanılmasına onay veriyorum.
Not: privacy@homify.com elektronik posta göndererek onayınızı dilediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Gönderildi!
Bu profesyonel size en kısa zamanda dönüş yapacaktır!

ÇANAKKALE – TARİH – EKOLOJİ , YAŞAYAN TANIK KENT YIRTIKLARINI ONARIYOR

Çanakkale Belediyesi Kent Meydanı ve Çevresi Düzenlenmesi Yesil Kentsel Tasarım Proje Yarısması – 2013, II. Ödül

Dr. Oktan Nalbantoglu, Tugba Akyol, Ufuk Ertem, Alper Tüfekçioglu, Burçak Erkmen, Koray Kalay, Burcu Ayan Sonkur, Mehmet Cemil Aktas, Kemal Elbeyli, Çaglar Burak Yayla, Serap Ketboga, Esat Can Meker

Yardımcılar: Duygu Perçin, Hande Gündel

Çanakkale kentini benzerlerinden ayıran en önemli özellik dünya tarihinin en dramatik ve en anlamlı sayfalarından birisini olusturan “Çanakkale Savasları”nın tanıklıgıdır, bir insanlık dramının sahitligidir. Çanakkale kenti Gelibolu Tarihi Milli Parkı ile özdeslesmis olmakla birlikte, cografi konumu ve zengin kültürel peyzajıyla da çok önemlidir. “Çanakkale’liler Çanakkale’ye asıktır” denir ve kentlerine baglılıklarıyla bilinirler. Tüm dertlerini ve sevinçlerini kendi kentleriyle, bu kutsal topraklarla paylasmayı severler. Çanakkale sahili (kordonu) onların bulusma, eglenme, dinlenme, hüzünlenme, anma ve paylasma alanıdır. Kentteki bu uyum ve huzur kente gelen yerli ve yabancı ziyaretçileri de etkiler. Özellikle akrabalarını bu topraklara sehit verenlerin içi huzurludur. Onlar da bu kentle gurur duyarlar. Çanakkale bir anlamda onların ikinci vatanıdır. Tüm bu izlenimlerin yanında kentin yıllardır göz ardı edilmis yapısal sorunları da bulunmaktadır. Çanakkale’nin henüz çagdas anlamda bir kent meydanı yoktur. Saat Kulesi kentin yogun yapılasma baskısı arasında adeta unutulmustur. Sahilin sürekliligi saglanamamıstır. Sarıçay kentin can damarı olması gerekirken, kendisi can çekismektedir. Fevzipasa Mahallesi kentten soyutlanmıs, kaderine terk edilmistir. Bu olumsuzluklar dikkate alındıgında kent merkezi için kıyı ve Sarıçay’ın düzenlenmesinden ve kentsel gelisme stratejilerinden çok, dogadan ve ekolojik yasamdan yana tavır takınan, kentsel yasam standardı ve yasanabilir kentlesme vurgusunu ortaya koyan plan, tasarım ve yaklasımlara ihtiyaç vardır. Çanakkale’nin ‘baglamı’ çok güçlüdür. Bu baglam kentin gelecek senaryolarında temel çıkıs noktası olarak ele alınmalıdır. Diger bir konu kenti dogu-batı ekseninde ikiye ayıran Sarıçay havzası koruma yaklasımıdır. Bugün tamamen çarpık barınma alanlarına dönüsen Sarıçay ve çevresi, birinci sınıf verimli topraklarıyla bölgenin önemli tarımsal üretim merkezi olma potansiyeline sahiptir. Havzanın gelecekte kentin ekolojik tarım merkezi olarak islevlendirilmesi düsünülmüstür. Bu havza mevcuttaki beton kanal kesitinden dogal dere yatagına tasınacak, çevresindeki bitki varlıgı, sazlık ve bataklık ekosistemiyle kentin ‘ekolojik süzgeci’ görevini üstlenecektir. Kentin dogayla birlikte var olma sürecinin tanımlanması projenin çıkıs noktasını olusturmaktadır. Uzlasma olmadan kenti yeniden biçimlendirmek zordur. Önemli olan kentin tüm aktörlerinin birlikte var olmak konusundaki kararlılıklarını ortaya koymasıdır. ‘Ekolojik döngü’ olarak da adlandırabilecegimiz bu birliktelik zincirin halkaları gibidir. Birisinin kırılması tüm sistemin zarar görmesine neden olabilir. Tarım topraklarının kentin çarpık gelismesinden zarar görmesini engellemek amacıyla tarım alanları ile mevcut kent dokusu arasına yesil kusak önerisi getirilmistir. Bu kusak aynı zamanda kentin yeni yesil agı olarak tüm dinlence alanlarını birbirlerine baglamaktadır. Salt turizm odaklı olarak gelismesini sürdürmesi Çanakkale’nin sahip oldugu potansiyeli yeterince kullanamaması anlamına gelir. Çanakkale’nin en önemli sorunlarından birisi de ulasım sistemidir. Çanakkale kentinin gelecek planlamasında temiz enerji kullanan trafik çözümlerine (tramvay), bisiklet ve yaya kullanımlarının özendirilmesine ihtiyaç vardır. Proje bütününde karbonmonoksit salınımını sınırlayacak çözümler önerilmis, ulasımda motorlu tasıt trafiginin agırlıgını azaltmaya yönelik tasarım ve planlama kararları alınmıstır. Tarihi kent merkezi büyük oranda yayalastırılmıstır. Gece saatlerinde servis yolu olarak kullanılacak bu sokaklar tamamen yaya ve bisikletlilerin kullanımına tahsis edilmistir. Kuzey-güney ve dogu-batı ekseninde planlanan tramvay hattı kentin trafik yükünün büyük kısmını karsılama potansiyeline sahip olacaktır. Üniversite, havaalanı, otobüs terminali, yeni arabalı vapur iskelesi ve meydandaki vapur iskelesi arasında ulasım iliskisini saglayacak olan tramvay önerisi dısarıdan Çanakkale’ye gelecek olan ziyaretçilerin de toplu tasın sistemini kullanmalarını özendirmis olacaktır. Bu proje, Çanakkale’nın merkezine nefes aldırmak, Çanakkale’liler ve ziyaretçiler için sehir algısını ortaya koyacak bir büyük meydan olusturmak, bu meydanla bütünlesmis mekanlar tasarlamak, ulasım sorunlarına çözüm aramak, Fevzipasa Mahallesini kentle barıstırmak, kent ile doganın birlikte var olabilecegini göstermek üzerine sözü olan bir projedir. Sarıçay Havzası mutlak koruma bölgesi içine alınmıstır. Bu bölgede ciddi bir ekolojik restorasyon çalısması önerilmistir. Sulak alanların çevresinde iki kademeli koruma önerilmistir. 1. derece koruma bölgesi sınırlı sürelerde ziyaretçi kullanımına açık alanlardır.

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Deniz Kıyısı:  tarz

    Deniz Kıyısı

    Özellikle su kuslarının yumurtlama ve üreme zamanlarında tümüyle kullanıma kapatılacaktır. 2. derece koruma bölgesiyse belirli kurallar çerçevesinde yıl boyu ziyaretçi kullanımına açık olacaktır. Bu alanlar doga koruma kavramının çocuk ve gençlere anlatıldıgı, kus gözlem noktalarının da bulundugu pasif rekreasyon alanlarıdır. Havzanın uygun yerlerinde sulu tarım basta olmak üzere ekolojik tarım faaliyetlerinin sürdürülmesi önerilmistir. Permakültür egitimlerinin verilecegi, özellikle Fevzipasa Mahallesi’nde yasayan Roman nüfusunun alternatif is olanaklarına kavustugu, çeperinde ekolojik pazarın yer aldıgı, kent ekonomisine de katkı saglayan önemli bir çalısma ve koruma alanı olacaktır. Ekolojik Pazar aynı zamanda kendi enerjisini kendi üreten bir sistemle tasarlanmıstır. Bu kapsamda üstünde solar sistem yerlestirilmis bir örtü tasarımı yapılarak sadece pazarın degil aynı zamanda çevrede yer alacak tarımsal tesislerin enerji ihtiyacı da günesten saglanmıstır. Üniversite ile isbirligi halinde çalısması önerilen bu modelin çevredeki benzer iller için de iyi bir model olusturacagı düsünülmektedir. Bu baglamda kent tarımı çalısmalarının öncülügünü de bu havza üstlenecektir. Kentin içinde sıkısıp kalmıs olan stadyum alanı kentsel tasarım kararları çerçevesinde kentin dogusundaki çevre yolunun çeperinde bulunan cezaevi alanına tasınmıstır. Böylece merkezdeki trafik yükü hafifletilmis, bunun yanında kentsel ölçekte bir yesil alan halkın kullanımına sunulmustur. Bu alan kentsel yesil agın nirengi noktası gibi algılanabilir. Kent bugün için sadece kıyı boyunca rekreasyon etkinliklerine sahipken, yeni merkez parkı ile kentin ortasında önemli sayılacak büyüklükte bir alan kazanılmıs olacaktır. Bu park aynı zamanda çevreye düsecek yagmur sularının depolandıgı büyük ölçekli bir gölete de sahiptir. Mevcut Belediye Is Merkezi binası yerine yapılacak yapı, açık sergi alanı, dısa dönük mekanları ve önündeki meydan ile birlikte kent merkezinde bir bulusma noktası olarak tasarlanmıstır. Iki katlı olan yapıda bir sergi salonu, kafeler ve ticari dükkanlar yer alacaktır. Meydanın altı da kullanılarak yaklasık 600 araç kapasiteli iki katlı yer altı otoparkı tasarlanmıstır. Yapının çatısı bahçe olarak düzenlenerek kullanıcılara kentin hareketinden uzaklasma olanagı saglanacaktır. Kent meydanında yer alan iskele yapısı ve hemen yakınındaki kafe çatıları da yesil çatı olarak çözülmüstür. Bu yapılar kırıklı çatı biçimi ile dalgaları, tasıyıcı direkleri ve gergileri ile de yelkenlileri çagrıstıran meydan yapıları olarak Çanakkale'nin yeni hafızasında yer edinecektir. Genelde cephelerinde seffaflık amaçlanmıs, servis alanlarının cephelerinde ise ikinci bir cidar olusturularak yesil duvarlar tasarlanmıstır.

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Kent- Meydan- İskele:  tarz

    Kent- Meydan- İskele

    Bu fotoğrafın olduğu editoryal Yeni Fikirler
    Yeni Fikirler: 1
    ["TR"] [Published] Türkiye'de bir ev almadan önce dikkat etmeniz gereken ayrıntılar – 2
  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Kavramsal Yaklaşım:  tarz

    Kavramsal Yaklaşım

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Sarıçay - Sulak Alan:  tarz

    Sarıçay – Sulak Alan

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – AA Kesiti:  tarz

    AA Kesiti

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – BB Kesiti:  tarz

    BB Kesiti

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Caddeden İskeleye Doğru..:  tarz

    Caddeden İskeleye Doğru..

  • ON TASARIM LTD. ŞTi. – Kısmi vaziyet planı - Kentsel Meydan:  tarz

    Kısmi vaziyet planı – Kentsel Meydan

Admin-Area